taktin

taktin

taktin

taktin

انواع دندان

 دندان ها سخت ترین ساختار را در فک انسان یا بیشتر جانواران مهره دار است. عمده ترین کاربرد دندان ها برای تکه کردن و بریدن و آسیاب غذا ها می باشد.

جدای از این مورد دندان در انسان ها نقش مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می کند.
  
هر شخص در طول دوره ی زندگی خود صاحب دو سری دندان می شود.
• دندان های شیری
• دندان های دائمی

انواع دندان های شیری

دندان های شیری اولین گروه دندان ها هستند که شخص صاحب آن ها می شود. تعداد آن ها 20 عدد است و به طور مساوی در هر فک جای می گیرند ( 10 عدد روی هر آرواره ). این دندان ها پایه و اساس دندان های دائمی بوده به همین منظور مراقبت از آن ها و رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان در این دوره بسیار پر اهمیت می باشد.
تکامل دندان های شیری از دوره ی جنینی آغاز شده و در آمدن آنها بعد از تولد و در اوایل 6 ماهگی شروع می شود. البته سن دقیق در آمدن دندان های شیری در کودکان مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
دندان های شیری معمولا به صورت موازی در می آیند برای مثال زمانی که دندان آسیای سمت چپ پایین در می آید دندان های آسیای سمت راست پایین نیز بیرون می آیند.



عملکرد انواع دندان های شیری

در کودکان هر فک مجموعا شامل :

• 4 دندان پیشین
• 2 دندان نیش
• 4 دندان آسیا می شود .

چهار دندان پیشین :

این دندان ها مسئول تکه تکه کردن غذا ها هستند.

دو دندان نیش:

با دندان های نیش معمولا غذا را نگه می داریم و آن را پاره می کنیم

دندان های آسیا:

مسئولیت این دندان ها نیز ساییدن و له کردن غذا ها است.


انواع دندان های دائمی

دندان های دائمی گروه دوم دندان ها هستند که شخص در طول زندگی صاحب آن ها می شود. تعداد این دندان ها 32 عدد است ( 16 عدد در هر آرواره ) . در نیمه ی هر آرواره دو دندان پیشین ، یک دندان نیش ، دو دندان آسیاب کوچک و سه دندان آسیاب بزرگ قرار دارد.
رویش دندان ها ی دائمی معمولا در سنین 20 سالگی با رویش دندان عقل کامل می شود. ( دندان های آسیاب بزرگ فاقد دندان های شیری هستند)





معرفی انواع دندان های دائمی

دندان های پیشین:

به 4 دندان جلویی در فک بالا و فک پایین ( مجموعا 8 دندان ) دندان های پیشین گفته می شود.این دندان ها به صورت تخت و دارای لبه های باریک و تیزی هستند. از این دندان ها معمولا برای بریدن لقمه های غذا استفاده می شود. مشخصه ی بعدی این دندان ها تک ریشه بودن آنها است.

دندان های نیش:

نوع بعدی از انواع دندان های دائمی دندان های نیش هستند. این دندان ها در طرفین دندان های پیشین قرار دارند. شکل وساختار آن ها ضخیم و به حالت بر جسته است و به یک سر تیز و برنده منتهی می شود. کاربرد این دندان ها معمولا برای بریدن قطعات گوشت است.

دندان های آسیاب کوچک :

کنار هر دندان نیش ، دو دندان آسیاب کوچک قرار دارد که فاصله ی بین دندان های نیش تا دندان های آسیاب بزرگ را می پوشاند. سطح این دندان ها تخت و پهن است و لبه ی آم ها نیز، تیز و عاج دار است.

دندان های کنار آسیاب بزرگ تک ریشه ای و دندان های آسیاب کوچک کنار نیش ها دو ریشه ای هستند.

دندان های آسیاب بزرگ:

نوع بعدی از انواع دندان های دائمی ، دندان های آسیاب بزرگ هستند. این دندان ها شامل سه دندان آخر در هر دو فک بالا و پایین دهان می باشند. تعداد آن ها جمعا 12 عدد است که به ترتیب آسیباب اول ، آسیاب دوم ، آسیاب سوم نامیده می شوند.
دندان های آسیاب اول کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد که به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف می باشد.

دندان های عقل:

دندان عقل یا همان دندان آسیاب سوم که در انتهای فک واقع شده است ، معمولا بین 16 تا 20 سالگی شروع به در آمدن می کند. چون دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در می آیند معمولا جای کافی برای رشد آنها وجود ندارد.اگر فک شخص کوچک باشد یا اینکه دندان ها به هم فشرده باشند ممکن است جای کافی برای دندان عقل وجود نداشته باشد و این دندان ، زیر استخوان فک یا زیر دیگر استخوان ها نهفته شود.
 منبع : http://bencer.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.